- Головна сторінка
- Новини, об'яви
- Цікаве і корисне
- Випускникам у допомогу
- Континент предметів
- Шкільні події
- Ми обдаровані!
- Шкільні газети
- Маленький гімназист
- Дружба з м.Оберхаузен
- Весела сторінка
- Ігри
Чому літак долає звуковий бар'єр зі звуком?
Літак, що рухається з надзвуковою швидкістю, створює в навколишньому повітрі ударні хвилі, стрибки повітряного тиску. Спрощено ці хвилі можна уявити собі у вигляді супроводжуючого політ літака конуса, з вершиною прив'язаною до носової частини фюзеляжу. Коли межа цього уявного конуса, що позначає фронт основної звукової хвилі, досягає вуха людини, то різкий стрибок тиску сприймається на слух як "хлопок". Звуковий удар, як прив'язаний, супроводжує весь політ літака, за умови що літак рухається досить швидко, нехай і з постійною швидкістю.
А «звуковим бар'єром» в аеродинаміці називають різкий стрибок повітряного опору, що виникає при досягненні літаком деякої прикордонної швидкості, близької до швидкості звуку. При досягненні цієї швидкості характер обтікання літака повітряним потоком міняється кардинальним чином, що свого часу сильно ускладнювало досягнення надзвукових швидкостей. Звичайний, дозвуковой літак не здатний стійко летіти швидше звуку, як би його не розганяли, - він просто втратить управління і розвалиться.
Для подолання звукового бар'єру вченим довелося розробити крило зі спеціальним аеродинамічним профілем і придумати інші хитрощі. Цікаво, що пілот сучасного надзвукового літака добре відчуває «подолання» своїм літальним апаратом звукового бар'єру: при переході на надзвукове обтікання відчувається «аеродинамічний удар» і характерні «стрибки» в керуванні.