- Головна сторінка
- Новини, об'яви
- Цікаве і корисне
- Випускникам у допомогу
- Континент предметів
- Шкільні події
- Ми обдаровані!
- Шкільні газети
- Маленький гімназист
- Дружба з м.Оберхаузен
- Весела сторінка
- Ігри
Батькам. Формування комп'ютерної залежності у дитини
Формування комп'ютерної залежності у людини відбувається не відразу, а поступово. Можна виділити стадії формування даної залежності.
1. Стадія легкої захопленості.
Після того як дитина вперше пограла в комп'ютерну гру, їй починає подобатися сюжет цієї гри, вона співвідносить себе з головним героєм, їй подобаються графіка, малюнки та музика. Дитина починає порівнювати світ реальний і віртуальний і віддає перевагу останнім. Комп'ютерна реальність дозволяє дітям здійснити свої мрії.
Один мріяв бути сильним, щоб всі його боялися, у грі він б'є, грабує або вбиває інших людей. У реальному світі він давно б затримано міліцією і посаджений у в'язницю. Але ні, тут, в грі, йому все зійшло з рук: він сховався від переслідування поліції і може спокійно продовжувати свою грабіжницьку діяльність. Інший завжди мріяв взяти участь у перегонах, купити собі іноземну гоночну машину, і гра дає йому таку можливість, тепер все в його руках. Дитина отримує задоволення, граючи в комп'ютерну гру, тут вона знаходить позитивні емоції. Багатьма дослідженнями доведено, що людина прагне постійно отримувати позитивні емоції, вона готова постійно повторювати дії, які приносять їй задоволення. Таким чином, прагнення до гри за комп'ютером поступово починає набувати цілеспрямований характер, але дитина і навіть підліток, на жаль, цього не усвідомлює.
Однак ця стадія має свою специфіку: гра в комп'ютер носить скоріше ситуаційний, ніж систематичний характер. Стійка потреба в грі тут поки не сформована, процес гри не є значущою цінністю для людини.
2. Стадія захопленості.
Для переходу на цю стадію необхідно поява у дитини нової потреби потреби - грати в комп'ютерні ігри. Прагнення до гри на даній стадії є мотивація, яка опосередкована потребами втечі від реальності і прийняття ролі. Якраз тут гра бере систематичний характер. Якщо дитина не може задовольнити цю потребу по якихось причинах, вона вдається до різних активних дій, щоб домогтися свого.
3. Стадія залежності.
Тут вже відбуваються серйозні зміни в ціннісно-смислової сфери дитини. Відбувається зміна самосвідомості і самооцінки. Гра повністю витісняє реальний світ.
Можна виділити дві форми, у яких виявляється залежність: соціалізовану і індивідуалізовану. При соціалізованої формі комп'ютерної залежності дитина підтримує соціальний контакт з суспільством, нехай навіть в основному з такими гравцями, як і він сам. Такі підлітки дуже люблять грати разом, грати з допомогою комп'ютерної мережі один з одним. В даному випадку ігрова мотивація в основному носить змагальний характер. Ця форма залежності робить менш згубний вплив на психіку дитини, ніж наступна форма. Відмінність полягає в тому, що підлітки не відриваються від соціуму, не йдуть у себе. При індивідуалізованої формі залежності порушуються не тільки нормальні людські особливості світобачення і світогляду, але і взаємодію з навколишнім світом, соціумом. Тут відбувається порушення основної функції психіки, і замість реального навколишнього підлітка світу відбувається відображення світу нереального і віртуального. Такі діти завжди, часто довго, грають без свідків, їх потреба не змінюється і не зникає з задоволенням базових фізіологічних потреб. Для них комп'ютерна гра виступає в ролі наркотику. Якщо протягом якого-то часового відрізка їх тяга не заміщається, то вони впадають у стан, близький до свого роду ломці, відчувають негативні емоції, стають дратівливими і агресивними, впадають у прострацію. Такі явища з клінічної точки зору називаються психопатологію, або стильем існування, викликає дану патологію.
4. Стадія прихильності.
Це остання завершальна стадія у комп'ютерної залежності. Вона характеризується згасанням ігровий активності людини, зсувом психологічної складової індивіда у бік одужання. Тут дитина тримає дистанцію з комп'ютером, однак повністю відірватися від вже сформувалася і укоріненою потреби у віртуальній реальності він не в силах. Даний період протікає досить довго, іноді навіть все життя, в залежності від швидкості згасання прихильності. У силу своїх індивідуальних особливостей підліток може зупинитися у формуванні тяги на одному з попередніх періодів її виникнення, таким чином зникає потреба швидше. Але якщо цього не відбувається і дитина проходить всі періоди формування психологічної потреби у віртуальній реальності, то, отже, ця стадія буде носити затяжний характер. Важливим у цьому процесі буде вважатися рівень зниження неконтрольованої тяги від загального її показника, і, чим він більший, тим менше часу буде згасати залежність. Слід зазначити, що можливий новий сплеск ігровий активності внаслідок появи нових ігор, які можуть зацікавити підростка.